Welkom bij “Van Stem tot Ster”, de podcast van Het Media Korps waarin we je alles vertellen over de fascinerende wereld van voice-over. We spreken met allerlei mensen uit de stemmenwereld, van bekende namen tot nieuw talent, en duiken in hun ervaringen, herinneringen, tips & tricks. Of je nu droomt van een carrière als stemacteur, je erin wilt verdiepen of gewoon nieuwsgierig bent, deze podcast is voor jou!
Luisterboeken inspreken
In deze aflevering spreekt Laura met stemactrice Arlette van de Kemp over haar ervaringen met het inspreken van luisterboeken. Arlette vertelt over hoe ze de opdrachten krijgt, hoe ze zich voorbereidt en hoe ze de verschillende personages tot leven brengt.
“Ik lees het hoofdstuk voor hoofdstuk,” vertelt Arlette. “Want ik kan mij slecht concentreren als ik op de bank zit met een boek. Dan zie ik de vogeltjes voorbij vliegen.”
Arlette heeft een eigen studio waar ze zich volledig kan afsluiten van de buitenwereld en zich kan concentreren op het inspreken. Ze besteedt veel aandacht aan de nuances in de stemmen, zodat de luisteraar de verschillende personages gemakkelijk kan herkennen.
“Ik schrijf ook altijd op,” zegt Arlette. “Als ik begin met een bepaalde toonhoogte, dan schrijf ik op. Bijvoorbeeld dat Jan, als ik die inspreek, dat ik die heel laag inzet. Of als ik Carolien inspreek, dan heb ik misschien ook weer een bepaalde stem. Maar dat schrijf ik dan op. Dat ik na 30 plaatwijzen nog wel weet wat ik ongeveer aan het stemmen doe. Dat ik het niet helemaal steeds anders doe.”
Het editproces
Na het inspreken begint het editproces, waarbij Arlette alle “heigjes, pufjes en kugjes” eruit haalt. Ze luistert het hele boek meerdere keren af om er zeker van te zijn dat alles perfect is.
“Dat hele boek, dat komt zo’n beetje drie keer voorbij,” vertelt Arlette. “En dat vergt tijd. Je krijgt ook meestal drie maanden de tijd ervoor. Afhankelijk van de dikte van het boek. Maar dat is wel iets, ja dat heb je er wel voor nodig.”
Van luisterboeken tot cartoons
Arlette is niet alleen actief als stemactrice voor luisterboeken, maar ook voor tekenfilms. Ze heeft onder andere een rol in de Hasbin Hotel en heeft samengewerkt met stemcoach Hannah om een nummer in te zingen.
“Ik heb aan Mike gevraagd… Wil je mij een karaktertje geven wat erin zit in die film? Dat niet hoeft te zingen. Want ik kan veel, maar niet zingen,” lacht Arlette. “En dan zat daar toch een zinnetje in… Wat wel half half gezongen werd.”
Nasynchronisatie
Arlette heeft ook ervaring met nasynchronisatie, waarbij ze stemmen inspreekt voor buitenlandse films en series. Ze vertelt over de uitdagingen van het “op de bek” inspreken, waarbij de stem precies moet passen bij de bewegingen van de lippen op het scherm.
“Je moet echt heel erg op het tijdsbalkje letten,” zegt Arlette. “En ja, soms zijn er een paar woorden… die moeten er echt ook een aantal keer over. Omdat het dan of te lang of te kort is.”
De samenwerking met een regisseur
Arlette hecht veel waarde aan de samenwerking met een regisseur, die haar feedback geeft en helpt om de beste prestatie neer te zetten.
“Ik heb ook wel dat ik het thuis doe en dan opstuur,” vertelt Arlette. “En dat krijg je via de mail. Ja, een soort feedback. Soms is het in één keer goed. En soms dan krijg ik toch van… wil je dat nog een beetje feller aanzetten? En dan denk ik, wat is nou een beetje feller voor de opdrachtgever?”
De eenzaamheid van de studio
Arlette erkent dat het werk als stemacteur soms eenzaam kan zijn, omdat je veel tijd alleen in de studio doorbrengt. Maar ze heeft geleerd om daarmee om te gaan en combineert het inspreken met andere activiteiten.
“Maar over het algemeen doe ik de stukken apart,” zegt Arlette. “En ja, daar moet je wel tegen kunnen. Maar goed, daarom heb ik daarnaast ook andere dingen die ik doe.”
Van files tot koekjesfabrieken
Arlette heeft in haar carrière al veel verschillende soorten opdrachten gedaan, van het inspreken van files tot het uitleggen van machines in een koekjesfabriek. Ze geniet van de diversiteit van het vak en de mogelijkheid om steeds weer nieuwe dingen te leren.
“Ik heb ook een keer… voor de koekjesfabriek in Alkmaar… een stukje moeten inspreken… over een machine, hoe die werkt,” vertelt Arlette. “Oh, wat grappig. Dat is totaal iets anders.”
Voorkeuren en specialisaties
Na jarenlange ervaring heeft Arlette een voorkeur ontwikkeld voor bepaalde soorten opdrachten. Ze is meer van de “soft sell” commercials en houdt van het inspreken van documentaires en verhalen.
“Op een gegeven moment… ontwikkel je… ontwikkel je een voorkeur… voor iets,” zegt Arlette. “Ik ben bijvoorbeeld niet iemand… die een schreeuwerige commercial… zal inspreken. Waar anderen bijvoorbeeld wel weer heel goed in zijn. De hard sell, om het zo te zeggen.”
Tips voor beginnende stemacteurs
Arlette heeft een duidelijke boodschap voor mensen die dromen van een carrière als stemacteur: ga op zoek naar wat bij je past en specialiseer je daarin.
“Doe vooral geen stemdingen… die niet bij je passen,” zegt Arlette. “Als je niet van de stemmetjes bent met een kinderboek… ook niet doen. Dat komt ook heel ongeloofwaardig… en geforceerd over.”